Conférence inaugurale du Professor@Lorraine Sabu Thomas

Lundi 13 mai 2019 - 14:00 - 15:00
Lieu(x):
Amphithéâtre 100, Mines Nancy (Site ARTEM)

"Engineering at the Nanoscale: A strategy for Developing High Perfomance Functional Bio-Materials from agro-waste"

Prof. Sabu THOMAS (Mahatma Gandhi University, Kerala, India) has had a 20 year long working relationship with researchers of the Lorraine region. He's now had the opportunity to comme for extended periods of time at the Institut Jean Lamour through the Professor@Lorraine program of the Lorraine Université d'Excellence initiative. His inaugural conference will be held at the ARTEM site Monday, may 13th at 2:00PM.

The talk will concentrate on various approaches being used to engineer bio-materials at the nanoscale for various applications in future technologies. In particular, polysaccharide polymers such as cellulose, starch and chitin will be used to highlight the challenges and progress. Several polymer systems will be considered such as rubbers, thermoplastics, thermosets and their blends for the fabrication of functional polymer bio-nanocomposites. The interfacial activity of bio-nanomaterials in compatibilising binary polymer blends will also be discussed.

Various self-assembled architectures of hybrid nanostructures can be made using relatively simple processes. Some of these structures offer excellent opportunity to probe novel nanoscale behavior and can impart unusual macroscopic end properties. I will talk about various applications of these materials, taking into account their multifunctional properties. Some of the promising applications of nano-cellulose, chitin, starch and their hybrids for medical, water purification, energy storage and EMI shielding applications will be reviewed.

"L'ingénierie à l'échelle nano : Une stratégie de pour le developpement de biomatériaux fonctionnels de haute performance à partir de déchets agricoles."

Le Prof. Sabu THOMAS (Université Mahatma Gandhi, Kerala, Inde) travaille depuis 20 ans avec les chercheurs lorrains. Il a désormais eu l'opportunité de venir à l'Institut Jean Lamour pour des périodes étendues grâce au programme Professor@Lorraine de l'I-Site Lorraine Université d'Excellence. Sa conférence inaugurale aura lieu sur le campus ARTEM, lundi 13 mai à 14:00.

Cette présentation se focalisera sur diverses approches utilisées pour fabriquer des biomatériaux à l’échelle nanométrique pour des applications variées dans des technologies futures. Plus particulièrement, les polymères polysaccharides tels que la cellulose, l’amidon et la chitine me serviront à mettre en lumière les défis et progrès. Nous considérerons également d’autres systèmes de polymères telles que les caoutchoucs, thermoplastiques, thermoformés ainsi que leurs combinaisons pour la création de polymères bio-nano-composites fonctionnels. Enfin, nous aborderons l’activité interfaciale de bio-nano-matériaux.

Diverses architectures auto-assemblées de nanostructures hybrides peuvent être faites avec des procédés relativement simples. Certaines structures offrent d’excellentes opportunités de sonder de nouveaux comportements à l’échelle nanométrique et peuvent donner des propriétés finales à l’échelle macroscopique inhabituelles. Je parlerai des différentes applications de ces matériaux, prenant en considération leurs propriétés multifonctionnelles. Nous passerons notamment en revue les applications prometteuses de la nano-cellulose, de la chitine, de l’amidon et leurs hybrides dans les domaines de la santé, de la purification de l’eau, du stockage de l’énergie et du blindage électromagnétique.